Leigh Adams to ikona FOGO UNII Leszno, a zarazem jeden z najlepszych żużlowców w historii. 3 złote medale Drużynowych Mistrzostw Świata z reprezentacją Australii, 10 triumfów w Indywidualnych Mistrzostwach Australii, tytuł Indywidualnego Mistrza Świata Juniorów to tylko niektóre z sukcesów sportowych jednego z najlepszych rajderów wszech czasów.
Według sondy przeprowadzonej przez PGE Ekstraligę na profilach społecznościowych 50-letni Australijczyk jest wśród fanów uznawany za żużlowca nr 10 w historii. Więcej TUTAJ.
Kariera klubowa w Polsce
Leigh Adams na świat przyszedł 28 kwietnia 1971 roku w australijskim mieście Mildura. Jego żużlowym idolem był brązowy medalista IMŚ z 1976 roku, ojciec Jasona Crumpa, Phil. Na żużlu zaczął się ścigać już w wieku 8 lat i w ciągu kilku lat udowodnił, że jest jednym z najlepszych juniorów w Australii. Zajął 3. miejsce w Indywidualnych Mistrzostwach Australii do lat 16 w kategorii 125cc w 1983 roku na swoim domowym torze, Olympic Park Speedway w Mildura. W 1985 roku był już drugi w tych rozgrywkach, a rok później został najlepszym młodzieżowcem kraju wygrywając w wieku 15 lat czempionat, który rozegrany został na torze w Midlura. W 1987 roku zajął 2. miejsce w tym cyklu. W tym samym roku zaczął karierę seniorską. Pierwszymi sukcesami w zawodowej karierze żużlowej Australijczyka były medale w Młodzieżowych Indywidualnych Mistrzostwa Australii do lat 21. W 1988 roku wygrał te zawody, rok później był drugi, by w kolejnych trzech latach znów być najlepszym. Do polskiej ligi został sprowadzony w 1991 roku przez Motor Lublin, którego barwy reprezentował przez 2 sezony. W pierwszym sezonie nad Bystrzycą zdobył razem z lubelską ekipą tytuł Drużynowych Wicemistrzów Polski. W 1993 roku przeniósł się do Sparty Polsat Wrocław, z którą sięgnął po swój pierwszy złoty medal DMP. Na Dolnym Ślasku spędził jednak tylko rok, po czym wrócił do Lublina na kolejne 2 sezony. Tym razem jednak razem z Motorem nie udało się powtórzyć sukcesu z 1991 roku, a po spadku lubelskiej drużyny w 1995 roku przeniósł się do Unii Leszno, gdzie zadomowił się na dobre. Klub z Wielkopolski reprezentował przez 15 kolejnych sezonów (do końca kariery). Na swój pierwszy medal w barwach Unii musiał jednak czekać do 2002 roku, kiedy to razem z „Bykami” świętował tytuł Drużynowych Wicemistrzów Polski. 4 kolejne sezony znów zakończył poza podium DMP, na które wrócił w 2007 roku sięgając z Unią po złoty medal. W sezonie 2008 Unia ustąpiła z tronu na rzecz Apatora Toruń, z którym przegrała rywalizację w finale i Adams z kolegami z drużyny musiał zadowolić się srebrnymi medalami. W następnym roku Unia zakończyła rozgrywki na 5. miejscu. Sezon 2010 był ostatnim w karierze Leigh Adamsa. Australijczyk zakończył go w najlepszy możliwy sposób sięgając ze swoim klubem po swój trzeci tytuł Drużynowych Mistrzów Polski.
Ściganie na żużlowych torach zakończył w 2010 roku w wieku 39 lat. Przez całą karierę klubową Leigh Adams zdobył łącznie zdobył 6 medali DMP (3 złote i 3 srebrne). Wystąpił w 243 meczach odjeżdżając 1177 biegów, w których zdobył 2731 punktów, co daje średnią 2,409 pkt/bieg.
Era Grand Prix
W finale Indywidualnych Mistrzostw Świata zadebiutował w 1993 roku w niemieckim Pocking zdobywając 4 punkty w 5 startach, co pozwoliło mu uplasować się na przedostatnim, 15. miejscu wyprzedzając Amerykanina, Grega Hancocka. Od startów w finałach IMŚ miał 3-letnią przerwę. W 1995 roku wygrał Grand Prix Challenge we włoskim Lonigo, tym samym zdobywając stałe miejsce w cyklu Grand Prix na sezon 1996. W cyklu wyłaniającym najlepszego żużlowca na świecie startował do 2009 roku. W debiutanckim sezonie zgromadził przez 6 rund (dwukrotnie stając na podium) 28 punktów, co pozwoliło uplasować się mu na 15. miejscu. Mimo, że co roku kończył cykl w czołówce, to na pierwszy medal musiał czekać do 2005 roku, kiedy to sięgnął po brązowy medal IMŚ. Sezon 2006 zakończył na 5. miejscu. Na podium klasyfikacji generalnej IMŚ (i jak się później okazało ostatni raz) wrócił rok później, kiedy został Indywidualnym Wicemistrzem Świata. W GP startował jeszcze przez 2 sezony kończąc zmagania odpowiednio na 6. miejscu w 2008 roku, natomiast w 2009 był jedenasty. Swój ostatni turniej odjechał 17 października 2009 roku na Stadionie Miejskim im. Marszalka Jóżefa Piłsudskiego w Bydgoszczy. W rundzie zasadniczej w 5 startach zgromadził 9 punktów, co pozwoliło na awans do półfinału, w którym na metę przyjechał jako drugi za Sebastianem Ułamkiem, a wyprzedzając Szweda, Andreasa Jonssona i Duńczyka, Kennetha Bjerre. W finale zaś wyprzedził Runę Holtę i Sebastiana Ułamka, ustępując jedynie Duńczykowi, Nickiemu Pedersenowi, zajmując drugie miejsce.
Łącznie zdobył 2 medale IMŚ (1 srebrny i 1 brązowy). Przez 14 sezonów wystartował w 115 turniejach. 16 razy stawał na podium, a w 8 turniejach zwyciężał, zdobywając łącznie 1277 punktów.
Kariera reprezentacyjna
Razem z reprezentacją Australii Leigh Adams 3-krotnie święcił triumfy najlepszej nacji na świecie, najpierw w Drużynowych Mistrzostwach Świata (1999), a później w Drużynowym Pucharze Świata (2001 i 2002). Do swojego dorobu dołożył jeszcze srebrny (2003) oraz brązowy medal (2007) DPŚ.
Prawdziwym hegemonem był w rozgrywkach o miano najlepszego żużlowca Australii. Triumfował w nich, aż 10 razy (1992-1994, 1998, 2000, 2002-2003, 2005-2006 i 2009). Jest pod tym względem bezapelacyjnie najlepszym w historii (drugi Billy Sanders ma na swoim koncie 6 tytułów). Ponadto wywalczył 4 srebrne (1990, 2001, 2004 i 2007) oraz 1 brązowy medal tych rozgrywek (1995).
W 1992 roku w niemieckim Pfaffenhofen an der Ilm zdobył tytuł Indywidualnego Mistrza Świata Juniorów. W 1993 roku zajął 2. miejsce w Indywidualnym Pucharze Mistrzów w fińskim Tampere. Ponadto na swoim koncie ma także srebrny medal Mistrzostw Świata par wywalczony razem z Toddem Wiltshirem w 1990 roku w niemieckim Landshut.
Całą żużlową karierę przejeździł bez poważniejszego uszczerbku na zdrowiu. Miał jednak fatalny wypadek w czerwcu 2011 roku podczas pustynnego wyścigu Finke Desert Race, po którym został na stałe przykuty do wózka inwalidzkiego. Pogodził się jednak z losem i obecnie jest bardzo aktywny w sporcie żużlowym.